Spyker Cars heeft extra kapitaal nodig om het bedrijf te laten voortbestaan en voert daarover gesprekken met een aantal geïnteresseerde partijen. Als die gesprekken nergens toe leiden, dan is het voortbestaan van Spyker Cars ,,zeer onzeker”, stelde de sportwagenfabrikant in een verklaring.
Spyker Cars boekte in de eerste helft van dit jaar een operationeel verlies van 1,4 miljoen euro. Dankzij een bate van 131 miljoen euro, die ontstond uit de financiële herstructurering en herkapitalisatie van het bedrijf, ontstond een nettowinst van 126 miljoen euro.
Stabilisering
Het afgelopen halfjaar stond volgens topman Victor Muller volledig in het teken van de stabilisering van Spyker Cars, na het faillissement van Saab. Een groot deel van de schulden van het bedrijf uit Zeewolde werd daarbij omgezet in aandelen. Daarnaast werden overeenkomsten gesloten met schuldeisers. Ook werd voorzichtig begonnen met de productie van een nieuw model, de Spyker C8 Aileron.
Om de productie volledig te hervatten en alle uitstaande rekeningen te kunnen betalen, is echter meer geld nodig. Muller verwacht die middelen op tijd te kunnen vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl